L’avaluació psicològica és una tasca complexa d’integració que es produeix en l’entrecreuament dels coneixements de moltes disciplines de psicologia. Comporta l’anàlisi d’informació rellevant al cas i un conjunt de preses de decisions que conduiran a l’establiment de la diagnosi, a la selecció del tractament i a la valoració dels seus resultats. Al llarg d'aquesta obra, els autors donen al lector tota la informació i les eines necessàries per a: reconèixer el marc d'anàlisi en que s'ha de situar una consulta psicològica; discernir la pertinença de l'anàlisi; obtenir i seleccionar la informació per aclarir el motiu de consulta; estructurar les dades; seleccionar els àmbits de mesura i els instruments d'exploració pertinents; interpretar les principals proves psicològiques; integrar dades i redactar un informe psicològic.
Un idioma és el dipòsit de la memòria col•lectiva dels seus parlants, el tret definidor que els fa compartir identitat i sentit de pertinença. I és alhora el reflex dels conflictes socials que han patit com a grup diferenciat, internament i de portes enfora. Ambdues dimensions estan molt presents en la història de la llengua catalana. Una llengua sense estat propi, però amb més parlants que habitants tenen alguns països de la Unió Europea. Una llengua amb una rica tradició literària, que ha sobreviscut als canvis socials, culturals i tecnològics, a les persecucions polítiques i als reptes comunicatius. Una llengua exposada a la despersonalització, que s’ha enriquit, tanmateix, pel contacte amb altres idiomes i per l’acolliment de població immigrada.
Explicar aquests contrasts, integrar-los en un relat extens, dels orígens incerts a l’actualitat més polèmica, és l’objectiu d’aquesta segona edició de la Història de la llengua catalana, que corregeix i posa al dia la versió anterior. Cada capítol aborda un període ben delimitat de la història lingüística, en el triple vessant de les formes de la llengua, els usos comunicatius i les actituds ideològiques. A més, s’hi estudia la reflexió lingüística i l’interès codificador que el català ha suscitat en cada moment, fins arribar a la normativització i l’estandardització contemporànies. Els autors han resumit l’estat de les recerques i els debats historiogràfics sobre cada etapa. En aquest esforç, han mirat d’eludir tant l’erudició prolixa com l’apriorisme interpretatiu, han concedit una atenció equilibrada, d’una banda, als condicionants socials, econòmics, polítics i culturals de la llengua en relació al dinamisme intern d’aquesta, i, de l’altra, a l’evolució particular de cada un dels territoris que constitueixen la comunitat lingüística catalana, amb priorització de les etapes històriques més recents.
Els mètodes i tècniques de la intel·ligència artificial són d’ús freqüent en molts dels aparells i programaris existents en el mercat. En aquest llibre es presenten els fonaments d’aquest camp. El llibre comença amb una introducció al que és la intel·ligència artificial, veient-ne diverses definicions i enumerant-ne algunes aplicacions d’èxit (per exemple, el Deep Blue i Stanley). Després, el llibre repassa els diferents mètodes i tècniques desenvolupats en aquesta àrea. Per exemple, els sistemes difusos, les xarxes neuronals, els algorismes genètics i les màquines amb vectors de suport. També s’inclouen un capítol dedicat a la recuperació d’informació (un camp on s’apliquen de forma habitual les tècniques d’intel•ligència artificial) i un altre dedicat als llenguatges de programació Lisp i Prolog. En el llibre s’utilitzen aquests dos llenguatges, que han estat sempre relacionats amb la intel·ligència artificial, per il·lustrar alguns dels mètodes explicats. El llibre està dirigit a estudiants d’informàtica, i, en general, a estudiants d’enginyeries o ciències amb certs coneixements d’informàtica. Tot i que s’inclouen exemples amb els llenguatges Lisp i Prolog no es pressuposen coneixements d’aquests llenguatges.
El Diagnòstic en Educació és una de les funcions principals dels professionals dedicats a l’orientació educativa. En aquest sentit, un dels objectius fonamentals dels professionals de la psicopedagogia és portar a terme l’avaluació i el diagnòstic individualitzat de la persona per tal de poder oferir-li una resposta el més adequada possible respecte a les seves necessitats acadèmiques, afectives o relacionals.
Des d’aquest punt de vista, aquest manual pretén fonamentar les bases per tal de poder planificar i portar a terme l’avaluació i el diagnòstic. És per això que dedica el primer capítol a definir i concretar el Diagnòstic en Educació. El segon, es centra en mostrar els diferents procediments, tècniques i instruments de recollida d’informació. Els capítols següents estan dedicats a l’avaluació i diagnòstic del desenvolupament cognitiu, del desenvolupament personal i social i dels aspectes curriculars. El sisè capítol es dedica a l’avaluació dels aspectes contextuals. Finalment, el setè mòdul es dedica a l’informe socio psicopedagògic com a eina on recollir totes les dades per tal d’enregistrar i comunicar els resultats.
No és estrany sentir comentaris respecte a les mancances dels professionals a l’hora de presentar informes, estudis, projectes o qualsevol comunicació. Contenen ambigüitats, malentesos, contradiccions… És a dir, no s’entenen. Durant molts anys es van fer nombrosos estudis sobre la redacció i com millorar-la, però més aviat centrats en la gramàtica basada en la paraula i en l’oració i, per tant, es perdé de vista l’interès pel text. No és fins fa poc, a les acaballes del segle XX, que la lingüística ha recuperat, amb eines noves, el focus de l’antiga retòrica: l’estudi del text. No sols s’estudia l’oració, sinó el text i tot allò que el condiciona: l’objectiu que té, a qui va adreçat, les circumstàncies que l’envolten... Tots aquests estudis és coneixen avui amb el nom de lingüística del text o del discurs. Aquest és l’enfocament que adopta l’obra que presentem per ajudar a millorar la competència comunicativa dels professionals. Aquest llibre, doncs, no és un compendi gramatical ni una llista de receptes o trucs. Pretén facilitar, fonamentalment, l’estructuració dels textos i l’eficàcia comunicativa. Encara que la base teòrica de la lingüística del text és d’abast general, les situacions comunicatives i els tipus de text no són iguals en tots els camps professionals. Aquesta obra està focalitzada en el sector TIC i per això és fruit de la col•laboració interdisciplinària entre lingüistes i professionals de la Informàtica i de la Telecomunicació.
El llibre presenta una introducció sociohistòrica al concepte d’escriptura, els sistemes d’escriptura i com hem arribat a l’escriptura alfabètica. Va seguida d’un estudi sobre la detecció fonemàtica, una mostra de perfils fonològics i els quadres de correspondències de la llengua catalana. A continuació, se centra en l’ortografia i les tipologies d’errades que s’acostumen a produir, per reconèixer-les i classificar-les. Hi trobem també una proposta de progressió didàctica de l’ortografia del català,i exemples‐tipus d’exercicis pràctics per a tota la primària. Finalment, hi ha un glossari bàsic d’un centenar de termes lingüístics i psicolingüístics per orientar el lector; una bibliografia per ampliar possibles consultes d’interessats a aprofundir en els estudis sobre l’escriptura, els seus aspectes fonètics, l’ortografia i la seva didàctica; uns apèndixs lligats a l’ortografia i la fonètica del català, el castellà, l’anglès, el francès, l’italià i el portuguès, i uns annexos amb unes equivalències fonètiques de sis llengües i de la doble ruta de lectura de Colheart.
Aquest llibre introdueix al lector en l'estudi de les discapacitats que poden afectar el desenvolupament dels infants i dels joves, i també en el domini de les estratègies que permetin incidir favorablement en el seu procés educatiu. Amb aquesta finalitat, el llibre s'estructura en cinc apartats: el retard mental, la discapacitat auditiva, la discapacitat visual, la discapacitat motriu i l'autisme. L'orientació del llibre té l'origen en una concepció del desenvolupament de base interactiva i contextual. Defugint enfocaments anteriors, més centrats en les condicions particulars de l'individu, s'entén que el desenvolupament serà fruit de la interacció del subjecte, amb el seu equipament biológic de base -que pot estar alterat o no-, amb els adults significatius i companys en els contextos bàsics de desenvolupament, és a dir, la família, l'escola i la societat.
Déu, dames, cavallers, espases, honor, amor o desig han estat els conceptes amb què s'ha vestit un imaginari literari medieval que encara ara ens sedueix com a lectors. Europa és, per damunt de tot, una unitat històrica conformada a l'edat mitjana i on la cultura hi té un pes fonamental. La literatura d'aquell període va generar uns processos d'identificació més enllà d'unes fronteres polítiques, lingüístiques o socials encara ara recognoscibles. Aquest volum pretén ser un recorregut pels orígens de la tradició literària europea, perquè, si hi hagut algun moment de la història en què la literatura es pot anomenar europea, ho estat precisament en aquest període d’emergència de les literatures romàniques medievals.
El llibre vol posar a disposició dels lectors més inquiets una introducció a les obres i als gèneres més representatius de la literatura romànica medieval (èpica, lírica, narrativa i teatre) de la mà de reconeguts professors i investigadors del nostre país.
No! No penso arreglar el teu ordinador. Aquesta frase, llegida a la samarreta d'un informàtic fart de ser requerit per a les tasques més variades al voltant de qualsevol màquina semblant a un ordinador, reflecteix la diversitat dels informàtics i el desconeixement general de les seves especialitzacions. Escanejant la informàtica vol contribuir a l’explicació per a tots els públics de les diferents disciplines de la informàtica, les seves tècniques i les professions que s'hi associen, de manera similar a com ho faria un escàner de documents: amb una foto només
de la superfície, tot i que prou detallada com per ser comprensible.
És, doncs, un text per a no iniciats i per a aquells que volen fer una ullada a alguna part de la disciplina; però també és un text per a aquells que volen convertir-se en informàtics i que encara tenen una visió borrosa de la professió. I, fins i tot, podria ser un text per als professors, que necessiten uns continguts introductoris per a explicar-la...
El desenvolupament i el refinament de l’agricultura han alliberat l’home de les tasques de recol·lecció i caça, i han afavorit l’assentament humà i amb aquest el desenvolupament tecnicosocial. Però la transformació agrícola del darrer segle té pocs precedents. El naixement de l’agricultura intensiva i dels sistemes alimentaris com a nou model d’abastament alimentari internacional, basat
en noves relacions de control i poder, ha comportat un canvi profund de valors i d’actors. També ha esperonat el sorgiment de veus crítiques que proclamen la necessitat de reconduir aquest canvi i aturar-ne els costos ambientals i socials. Veus que demanen una agricultura més respectuosa amb el medi ambient i més equitativa socialment.
Per caminar cap a aquesta nova cosmovisió, cal dotar les noves generacions d’una base sòlida de coneixement i capacitació, amb nous marcs teòrics i nous criteris que els permetin redreçar i substituir les dinàmiques actuals per d’altres de noves. Aquesta és la raó principal de ser d’aquest llibre, el qual vol presentar al públic lector el món de l’agricultura ecològica, i ho fa des d’una perspectiva
crítica i analítica, i des d’un enfocament en molts casos emmarcat en els principis de l’agroecologia.
Vols expressar gràficament una idea i no saps com? Necessites projectar gràficament un giny mecànic? Et proposem aprendre a esbossar conceptes,a croquisar peces i conjunts, a modelar i simular amb CAD d’última generació,i a generar els plànols definitius, tot gestionat amb una metodologia creativa que combina mà alçada i CAD 3D paramètric.
Et preocupa l'evolució de les competències de l'expressió gràfica en els nous estudiants? Al final hi trobaràs una recerca que vol ser testimoni dels canvis que les noves tecnologies poden produir en el saber dibuixar dels nous estudiants.
1. Responsable del tractament Identitat: OBERTA UOC PUBLISHING, SLU (d'ara endavant «OBERTA»). CIF: B - 62109772 Adreça postal: Rambla del Poblenou, 154 - 156, 08018. Contacte delegat de protecció de dades:dpd@uoc.edu
OBERTA, com a responsable del lloc web, de conformitat amb el que disposa el Reglament (UE) 2016/679, de 27 d’abril, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals (d’ara endavant, “RGPD”), i la Llei 34/2002, d’11 de juliol, de serveis de la societat de la informació i del comerç electrònic (LSSICE), us informa que ha implantat les mesures de seguretat necessàries d’índole tècnica i organitzativa, per garantir i protegir la confidencialitat, la integritat i la disponibilitat de les dades introduïdes.
2. Finalitats del tractament
Les dades que sol·licitem són adequades, pertinents i estrictament necessàries per a la finalitat per la qual es recullen i no són mai utilitzades per una finalitat diferent d’aquella per a la que han estat cedides. En cap cas s’obliga a facilitar-nos les dades, tanmateix, són absolutament necessàries per poder dur a terme els serveis que oferim.
L’usuari haurà d’emplenar tots els camps de cada formulari i, en conseqüència, haurà d’omplir els formularis amb dades veraces, exactes, completes i actualitzades. L’usuari serà l’únic responsable de qualsevol dany o perjudici, directe o indirecte, que ocasioni a OBERTA o a qualsevol tercer per completar els formularis amb dades falses, inexactes, incompletes o no actualitzades, o de terceres persones.
La nostra pàgina web obté les seves dades de caràcter personal mitjançant la recepció de diversos formularis i a través del correu electrònic. Les dades personals només s’utilitzen per a les següents finalitats:
Tramitar la compra de publicacions escollides per l’usuari i verificar la veracitat de les dades aportades per a les compres on line. Per dur a terme aquestes finalitats ens podem posar en contacte amb vostè per mitjà de les dades facilitades.
Gestionar l’enviament d’informació comercial sobre els serveis de realització editorial i també informació institucional relacionada amb els actes que es duen a terme des d’OBERTA o on que aquesta participa.
Gestionar qualsevol requeriment d’informació, aclariment, dubte o petició de publicació.
No obstant això, si no vol rebre les nostres comunicacions comercials per mitjà de correu electrònic, pot sol·licitar-ho seguint les instruccions que s’envien a cada enviament. No tractem les seves dades personals amb cap més altra finalitat que les que s’han descrit aquí, excepte per obligació legal o requeriment judicial.
3. Durada de conservació
Les dades corresponents a la compra de productes d’Editorial UOC es conserven durant el termini de vigència de la compra. Posteriorment, queden bloquejades fins que transcorrin els terminis de prescripció aplicables.
Les dades corresponents a la gestió de l’enviament d’informació sobre els serveis de realització editorial es conserven durant el termini necessari per dur a terme aquesta activitat. Posteriorment, queden bloquejades fins que transcorrin els terminis de prescripció aplicables.
Les dades facilitades per l’interessat per a subscriure’s al servei d’informació sobre els serveis de realització editorial es conserven fins que l’usuari manifesti la seva voluntat de suprimir-les.
4. Legitimació del tractament
La base legal per al tractament és el consentiment de l’interessat i, si escau, la derivada de la prestació d’un servei mitjançant un contracte.
5. Lloc on es desa la informació
La informació proporcionada es desa en els servidors de la UOC o en proveïdors i empreses encarregats del tractament de dades que tinguin els servidors en el territori de la Unió Europea o estiguin emparats pel Privacy Shield.
6. Cessió i transferència
Informem que les seves dades es tracten amb la màxima confidencialitat i són utilitzades de manera interna per a les finalitats indicades. Les dades facilitades es poden cedir a empreses del grup UOC (UOCX, SL, UOC i UOC Corporate) i empreses encarregades del tractament de dades (com ara proveïdors de serveis, serveis d’enviament de comunicacions, de missatgeria, de generació d’audiències similars, agències, etc.).
7. Drets de les persones interessades
Podeu sol·licitar l’exercici dels drets següents davant d’OBERTA presentant un escrit a l’adreça postal de l’encapçalament o enviant un missatge electrònic a ediuoc@uoc.edu i adjuntant una fotocòpia del DNI o qualsevol altre document anàleg en dret, com indica la llei.
8. Drets
Els drets que l’usuari pot exercir sobre la protecció de les seves dades de caràcter personal són els que s’especifiquen a continuació:
Dret d’accés: permet a l’interessat saber i obtenir informació sobre les dades de caràcter personal sotmeses a tractament.
Dret de rectificació o supressió: permet corregir errors i modificar les dades que siguin inexactes o incompletes.
Dret de cancel·lació: permet que se suprimeixin les dades que siguin inadequades o excessives.
Dret d’oposició: dret de l’interessat a què no es porti a terme el tractament de les seves dades de caràcter personal o se cessi el tractament que se’n fa.
Limitació del tractament: comporta el marcatge de les dades personals que es conserven, amb la finalitat de limitar-ne el tractament futur.
Portabilitat de les dades: facilitació de les dades que són objecte de tractament a l’interessat, per tal que pugui transmetre-les sense impediments a un altre responsable.
Dret a no ser objecte de decisions individuals automatitzades respecte a les quals l’interessat no hagi expressat el seu consentiment (inclosa l’elaboració de perfils).
Dret a no ser objecte d’una decisió basada en el tractament automatitzat que produeixi efectes o afecti significativament.
Dret a retirar el consentiment prestat en qualsevol moment.
L’interessat també té dret a presentar una reclamació davant l’autoritat de control si considera que es poden haver vulnerat els seus drets en relació amb la protecció de les seves dades.
9. Seguretat
OBERTA, en resposta a la confiança dipositada en nosaltres i tenint en compte la importància en matèria de protecció i confidencialitat que requereixen les dades personals de l’usuari, us informa que ha adoptat totes les mesures tècniques i organitzatives necessàries per salvaguardar-ne la seguretat, tal com exigeix la normativa vigent que regula el reglament de mitjans de seguretat dels fitxers que continguin dades de caràcter personal.
Tota la transmissió de dades personals i bancàries per a la realització de compres de publicacions es realitza mitjançant el xifrat de dades i amb certificat de servidor segur SSL.
10. Galetes (cookies)
Què són les galetes?
Les galetes o cookies són fitxers de text que es baixen a l’equip terminal de l’usuari (ordinador, tauleta, telèfon mòbil…) i que s’emmagatzemena a la memòria del navegador. Les dades contingudes a les galetes poden ser analitzades per OBERTA per millorar la usabilitat dels webs i oferir una informació i uns serveis més personalitzats.
Les dades de navegació recuperades per les galetes són anònimes i no s’associen a cap persona. La informació personal ha de ser facilitada a la UOC de manera explícita per l’usuari. L’usuari pot esborrar o desactivar les galetes des de la configuració dels navegadors. En aquest cas, la pàgina web continua essent operativa, però sense els avantatges de la personalització. Per a més detalls sobre l’ús, la gestió i la configuració de les galetes des dels navegadors, es recomana consultar el web: http://www.aboutcookies.org/
Quin tipus de galetes s’utilitzen a OBERTA?
Segons l’entitat que les gestiona:
Pròpies: són galetes que s’envien al terminal de l’usuari des d’un equip o domini gestionat per la UOC.
De tercers: són galetes que s’envien al terminal de l’usuari des d’un equip o domini no gestionat ni controlat per la UOC. En aquest cas, també s’inclouen les galetes instal·lades per la UOC que recullen informació gestionada per tercers. Les galetes de tercers es poden utilitzar per mesurar i analitzar el comportament dels usuaris amb l’objectiu de millorar la seva experiència al web de la UOC.
Segons el termini de temps que romanguin activades:
De sessió: recullen dades mentre l’usuari navega pel web de la UOC amb la finalitat d’oferir el servei sol·licitat. Caduquen o s’esborren quan es tanca el navegador.
Persistents: es desen al terminal de l’usuari. Caduquen en un període llarg o mitjà de temps, o no ho fan mai.
Segons la finalitat:
Tècniques: són les necessàries per a la navegació correcta per la pàgina web.
De personalització: permeten a l’usuari definir les característiques (idioma) per navegar per la pàgina web.
D’anàlisi: permeten l’anàlisi vinculada a la navegació duta a terme per l’usuari amb la finalitat de fer un seguiment de l’ús de la pàgina web, i també de fer estadístiques dels continguts més visitats, del nombre de visitants, etc.
Publicitàries.
Amb quines finalitats es fan servir les galetes a OBERTA?
Les finalitats de les galetes que es fan servir a OBERTA són les següents:
Tècniques. L’objectiu d’aquest tipus de galetes és possibilitar que la navegació per la pàgina sigui satisfactòria. Aquest tipus de galetes permet que el sistema reconegui els usuaris que s’han registrat i els recordi el nom d’usuari i la contrasenya, entre d’altres funcions.
De personalització. Aquestes galetes permeten que l’usuari accedeixi al web de la UOC amb algunes característiques de caràcter general predefinides, com ara l’idioma, el navegador o la localització geogràfica des d’on s’accedeix al servei. Aquesta informació dels usuaris permet a la UOC poder-los oferir un millor servei i més personalitzat.
Publicitàries. Aquestes galetes fan possible la gestió dels espais publicitaris basant-se en criteris com l’edició de continguts o els hàbits de navegació dels usuaris.
L’informem que pot activar o desactivar aquestes galetes seguint les instruccions del seu navegador d’internet.
11. Canvis en aquesta política de privacitat
La present política de privacitat ha estat establerta amb data 11/07/2018. OBERTA es reserva el dret de modificar aquesta política de privacitat per adaptar-la a novetats legislatives o jurisprudencials.
Codi IOC
Introdueix el teu codi IOC.
Per obtenir el codi cal que entris al campus i, un cop allà, et dirigeixis a la teva Secretaria FP i premis la pestanya Lliurament materials. Allà hi trobaràs una taula amb el nom del cicle del que t'has matriculat, l'editorial a la qual pertanyen els materials i l'enllaç. A sota de l'enllaç hi trobaràs el codi.