Buy
Bookshop
Diagnòstic en educació
AnonymousUser
Index
Diagnòstic en educació
Diagnòstic en educació
Autors
Pàgina de crèdits
Introducció
Capítol I. Diagnòstic en educació: conceptes bàsics
Introducció
1. Desenvolupament històric del diagnòstic en educació
1.1. Antecedents
1.2. Situació actual
1.2.1. Ambientalista
1.2.2. Interaccionista
1.2.3. Cognitivista
1.3. Noves tendències
2. Conceptualització del diagnòstic en educació: enfocaments, models i teories
2.1. Concepte de diagnòstic psicopedagògic
2.1.1. Introducció, etimologia i semàntica, definicions i precisions conceptuals
2.2. Funcions i tipus de diagnòstic
2.2.1. Funcions: preventiva, identificadora, orientadora i correctiva
2.2.2. Tipus de diagnòstic: General, analític, individual
2.3. Dimensions, àmbits i àrees d’actuació
2.3.1. Dimensions: individual, acadèmica I socioambiental
2.3.2. Àrees d’actuació
2.3.2.1. En la dimensió individual:
2.3.2.2. En la dimensió acadèmica
2.3.2.3. En la dimensió socioambiental
2.4. Models de diagnòstic
2.4.1. Models fonamentats en la variable persona
2.4.1.1. Model mèdic
2.4.1.2. Model d’atributs:
2.4.1.3. Model dinàmic
2.4.1.4. Model fenomenològic
2.4.2. Models basats en la variable situació
2.4.2.1. Model conductual
2.4.2.2. Model conductual-radical
2.4.2.3. Model mediacional
2.4.3. Models basats en les variables persona i situació
2.4.4. Models basats en la perspectiva cognitiva
2.4.4.1. Neuropsicològic
2.4.4.2. Piagetià
2.4.4.3. Processament de la informació
3. El diagnòstic en educació com a avaluació de la situació educativa en la seua globalitat
3.1. Camps d’activitat prioritaris i objectius
3.2. Nuclis actuals d’activitat preferent per al diagnòstic
4. El proces d’avaluació i diagnòstic en Educació
4.1. Fases o etapes del diagnòstic
4.1.1. Especificació del coneixement diagnòstic requerit. Planificació i delimitació inicial
4.1.2. Recollida inicial d’informació
4.1.3. Formulació d’hipòtesis i deducció de conseqüències
4.1.4. Validació d’hipòtesis
4.1.5. Conclusions
4.1.6. Predicció
4.1.7. Comunicació i registre de resultats
Capítol II. Tècniques de recollida d’informació
Introducció
1. L’observació
1.1. Modalitats d’observació
1.2. Tipus de registre
2. Les enquestes
2.1. L’entrevista
2.1.1. Modalitats d’entrevista
2.1.2. Planificació i desenvolupament de l’entrevista
2.2. Els qüestionaris
2.2.1. Elaboració d’un qüestionari
2.2.2. Classificació dels qüestionaris
3. Les proves d’avaluació i test
3.1. Proves estandarditzades
3.2. Proves no estandarditzades
3.3. Escales del desenvolupament
4. Tècniques projectives
4.1. Característiques de les proves projectives
4.2. Tipus de tècniques projectives
5. Tècniques de sociodiagnòstic
Capítol III. Avaluació i diagnòstic del desenvolupament cognitiu
Introducció
1. Els processos d’atenció
1.1. Desenvolupament de l’atenció en la infantesa
1.2. Trastorn per dèficit d’atenció
1.3. Avaluació psicopedagògica de l’atenció
2. Els sentits i la percepció
2.1 Alteracions perceptives
2.1.1. Alteracions de la discriminació perceptiva
2.1.2. Alteracions de la integració perceptiva
2.2. Les deficiències visuals i les auditives
2.2.1. Les deficiències visuals
2.2.2. Les deficiències auditives
2.3. Avaluació psicopedagògica de la percepció
2.3.1. Avaluació de la percepció visual i visomotora
2.3.2. Avaluació de la percepció auditiva
2.4. La detecció del dèficit visual i del dèficit auditiu
2.4.1. La detecció del dèficit visual
2.4.2. La detecció del dèficit auditiu
3. La memòria
3.1. Tipus de memòria
3.2. La memòria i els processos d’aprenentatge
3.2.1. La memòria i l’adquisició del vocabulari
3.2.2. La memòria i la lectura
3.2.3. La memòria i el càlcul aritmètic
3.3. L’avaluació psicopedagògica de la memòria
4. Desenvolupament de la intel·ligència
4.1. El desenvolupament cognitiu
4.2. Les diverses teories sobre la intel·ligència
4.2.1. La perspectiva diferencial-psicomètrica
4.2.2. La perspectiva del processament de la informació
4.2.3. Les teories no unitàries de la intel·ligència
4.3. L’avaluació psicopedagògica de la capacitat cognitiva
5. Els estils d’aprenentatge
5.1. Què és l’estil d’aprenentatge?
5.2. Models sobre els estils d’aprenentatge
5.2.1. Els estils d’aprenentatge de Dunn i Dunn
5.2.2. L’enfocament superficial i profund de l’estudi
5.2.3. Els estils cognitius
5.3. Avaluació psicopedagògica de l’estil d’aprenentatge
6. Les capacitats motrius
6.1. Les capacitats motrius i la psicomotricitat
6.2. Trastorns psicomotors i discapacitats motores
6.3. Avaluació psicopedagògica de les capacitats motrius
Capítol IV. Avaluació i diagnòstic del desenvolupament personal i social
Introducció
1. La dimensió de desenvolupament personal i social
2. Com i quan avaluar: aspectes generals
2.1. L’ús de les classificacions o taxonomies
2.1.1. Sistemes taxonòmics categorials
2.1.2. Taxonomies dimensionals
2.2. Escales d’avaluació del desenvolupament
2.3. Quan avaluar. Signes d’alarma
3. Personalitat
3.1. Teories dels trets
3.1.1. Models factorials biològics
3.1.2. Models factorials lèxics
3.2. Les teories del desenvolupament de la personalitat
3.2.1. Teories psicoanalítiques
3.2.2. Teories del comportament: la Psicologia Conductual
3.2.3. El model cognitiu
3.3. Avaluació: Tècniques i instruments d’avaluació
3.3.1. Teories dels trets
3.3.2. Teories psicoanalítiques
3.3.3. Teories del comportament: la Psicologia Conductual
3.3.4. El model cognitiu
4. Les Habilitats Socials
4.1. Definició i característiques
4.2. Dimensions, components i classificacions
4.3. Avaluació: Tècniques i instruments d’avaluació
4.3.1. En relació a l’entrevista i l’observació
4.3.2. En relació a les tècniques projectives
4.3.3. Altres tècniques
5. L’Autoconcepte
5.1. Antecedents
5.2. Conceptualització
5.3. La construcció de l’autoconcepte: etapes
5.4. Algunes funcions de l’autoconcepte
5.5. Avaluació. Tècniques i instruments d’avaluació
6. La motivació
6.1. Definició
6.2. Fonts de la motivació
6.3. Teories de la motivació
6.3.1. Cognitivisme
6.3.1.1. Teoria de l’atribució
6.3.1.2. Teoria de les expectatives
6.3.1.3. Teoria de la dissonància cognitiva
6.3.2. Altres aportacions
6.4. Motivació a l’aula
6.5. Instruments específics d’avaluació
7. L’emoció
7.1. Teories explicatives en relació a què és una emoció
7.2. Funcions de les emocions
7.3. Quantes emocions hi ha?
7.4. Emocions a l’escola
7.5. La intel·ligència emocional i la seva avaluació
7.6. Depressió: conceptualizació i avaluació
7.6.1. El model cognitiu de Beck
7.6.2. El model de indefensió apresa de Seligman
7.6.3. Avaluació diagnòstica
7.7. Pors, fòbies i ansietat: conceptualització i avaluació
7.8. La inatenció i la hiperactivitat: conceptualització i avaluació
8. Paper del psicopedagog. Criteris de derivació a altres professionals
8.1. Característiques del procés de diagnòstic i actuacions dels psicopedagog
8.2. Criteris de derivació a altres professionals
Capítol V. Avaluació i diagnòstic dels aspectes curriculars
Introducció
1. Aspectes conceptuals
1.1. Concepte d’avaluació
1.2. Concepte de currículum
1.3. Fases del procés d’avaluació
1.4. Models d’avaluació
2. Avaluació de competències
2.1. Concepte de competències bàsiques
2.2. Concepte de Nivell Actual de Competències (NAC)
3. Avaluació curricular
3.1. Concepte d’avaluació curricular (AC)
3.2. Models d’avaluació curricular
3.3. Model integrador de Carrascosa, Rodríguez, Sabaté i Verdugo
3.4. Context educatiu
4. Escala Evolutiva Curricular (EEC)
4.1. Escala de Llenguatge - Lectura
4. 1.1. Lectura de fonemes
4.1.2. Lectura de síl·labes directes
4.1.3. Lectura de paraules
4.1.4. Lectura de textos
4.1.5. Lletrejar
4.1.6. Comprensió lectora (explícita)
4.1.7. Comprensió lectora (implícita)
4.1.8. Comprensió lectora (CLOZE)
4.1.9. Fluïdesa oral
4.1.10. Memòria semàntica
4.2. Escala de Llenguatge - Escriptura
4.2.1. Grafomotricitat
4.2.2. Nivell d’escriptura
4.2.3. Nivell ortogràfic
4.2.4. Fluidesa escrita
4.2.5. Idees principals. Resum
4.2.6. Conceptes lingüístics
4.3. Escala de Matemàtiques
4.3.1. Lectura de nombres
4.3.2. Escriptura de nombres
4.3.3. Compte oral de nombres
4.3.4. Càlcul mental
4.3.5. Reversibilitat
4.3.6. Nombre anterior
4.3.7. Completar sèries numèriques
4.3.8. Algoritmes
4.3.9. Problemes
4.3.10. Conceptes matemàtics
4.3.11. Raonament numèric
4.3.12. Memòria numèrica o de dígits
5. Cas pràctic d’avaluació curricular
5.1. Introducció
5.2. Establir NAC d’un alumne/a
5.3. Proposta de treball
Capítol VI. Avaluació del context de l’activitat escolar de l’alumne
Introducció
1. Supòsits des dels quals cal avaluar el context immediat: l’aula
1.1. Plantejament del problema i marc general
1.2. Condicions necessàries per a començar les activitats d’aprenentatge
1.2.1. Despertar la curiositat
1.2.2. Fer explícita la rellevància específica de l’activitat o del contingut que s’ha d’aprendre
1.2.3. Despertar i mantenir l’interès durant les explicacions
1.2.4. Ajudar a mantenir l’interès dels alumnes quan treballen sols
1.3. Condicions necessàries durant les activitats d’aprenentatge
1.3.1. Característiques del disseny de les activitats
1.3.2. Característiques de la interacció amb els alumnes
1.3.3. Característiques de la interacció entre alumnes
1.3.4. Condició general: facilitar la percepció que no s’actua per obligació
1.4. Condicions necessàries en acabar les activitats d’aprenentatge
2. Procediments per a avaluar el context creat pel professorat
2.1. Instruments per a l’observació i l’enregistrament del comportament del professorat
2.2. Qüestionaris per a avaluar l’ambient de la classe
2.3. Instruments per a l’autoavaluació del professorat
3. Supòsits des dels quals cal avaluar el context familiar
3.1. Plantejament del problema
3.2. Característiques del context familiar que incideixen en l’aprenentatge escolar
3.2.1. Context familiar i problemes d’aprenentatge
3.2.2. Context familiar i problemes de comportament
3.2.3. Context familiar i subjectes amb necessitats permanents
4. Procediments per a avaluar el context familiar
Capítol VII. L’informe sociopsicopedagògic
Introducció
1. Sentit i finalitat de l’informe sociopsicopedagògic. Funcions.
2. Característiques de l’informe sociopsicopedagògic
2.1. Criteris per a la selecció de les dades
2.2. Recursos i fonts utilitzats per a l’elaboració
2.3. Continguts de l’informe
2.4. Estructura de l’informe. Planificació i organització dels continguts
2.5. Estil de redacció
3. Models d’informe
3.1. Informe psicopedagògic
3.2. Documents elaborats a partir de demanda administrativa
4. Consideracions ètiques i legals
4.1. Adequació dels continguts als codis deontològics i a la legislació
4.2. L’informe com a reflex dels valors de la comunitat
4.3. Ús i privacitat de les dades que s’exposen a l’informe
4.4. Ètica i responsabilitat del professional
4.5. Problemes i situacions de tipus ètic que pot generar l’elaboració de l’informe. Estratègies per a la seva resolució
Glossari
Bibliografia ordenada per capítols
Bibliografía capítol I
Bibliografia capítol II
Bibliografia capítol III
Bibliografia capítol IV
Bibliografia capítol V
Bibliogràfia bàsica
Referències bibliogràfiques
Bibliografia capítol VI
Bibliografia Bibliografia bàsica
Bibliografia complementària
Bibliografia capítol VII
In this book:
Content of the Book
My notes
My highlights
Settings
Font:
- Original Font -
Arial
Courier
Georgia
Palatino
Sans Forgetica
Tahoma
Times New Roman
Verdana
Text size:
Aa
Aa
Reset text size
Background color:
Aa
Aa
Aa
Aa
Interface language:
English (US)
English (UK)
Español
Català
Bookmarks
Highlights
Notes
Facebook
Twitter
LinkedIn
Dictionary
Wikipedia
1
Diagnòstic en educació
·