Notícies

Editorial UOC, primera editorial universitària catalana en el rànquing SPI 2022.


Editorial UOC, primera editorial universitària catalana en el rànquing SPI 2022.

20/03/2023

El Consell Superior de Recerques Científiques (CSIC) publica un rànquing basat en els Scholarly Publishers Indicators (SPI), amb informació i indicadors sobre cent editorials acadèmiques espanyoles



El prestigi d'Editorial UOC ha viscut un creixement sostingut des que, l'any 2014, va aparèixer per primer cop en la classificació general del rànquing SPI (en la 85a. posició sobre 100), i en l'11a. posició de la llista d'editorials universitàries. Aquest rànquing l'elabora des del 2009 el Grup de Recerca sobre el Llibre Acadèmic (ILIA), vinculat a l'Institut de Filosofia (IFS) del Centre de Ciències Humanes i Socials (CCHS) del Consell Superior de Recerques Científiques (CSIC). Aquest grup de recerca té com a objectiu estudiar el llibre acadèmic com a forma de producció científica destacada i fonamental en humanitats i ciències socials.

L'any 2018, Editorial UOC ocupava la 60a. posició de la classificació general de prestigi de les editorials espanyoles, i la 14a. posició de la llista de les editorials universitàries. El 2022 ha arribat a la 34a. posició general i s'ha situat en la primera posició de les editorials universitàries de Catalunya i en la 4a. d'Espanya. Pel que fa a la classificació per matèries, Editorial UOC destaca especialment en tres àmbits: biblioteconomia i documentació (3a. posició), comunicació (4a. posició) i educació (25a. posició).

El rànquing SPI genera tres tipus d'indicadors (prestigi de les editorials, especialització i sistemes de selecció d'originals), que es poden obtenir de manera periòdica, sistemàtica, estructurada i per a la gran majoria d'editorials acadèmiques. Els resultats s'obtenen a partir de les enquestes que es fan periòdicament a experts i expertes de la comunitat acadèmica espanyola d'humanitats i ciències socials. Per a l'edició del 2022, s'han consultat 1.062 professors i professores amb l'acreditació de catedràtic de l'Agència Nacional d'Avaluació de la Qualitat i Acreditació (ANECA), i s'han obtingut 356 respostes. Aquest rànquing es fa servir com un indicador de referència en els processos d'avaluació i acreditació del professorat universitari, a fi d'objectivar el prestigi de les editorials acadèmiques.


Comunicació

En el rànquing publicat l'any 2012, la UOC ocupava el 29è. lloc; el 2014 va pujar fins al 19è., i el 2018 va arribar al 7è. En la darrera edició de l'estudi, de l'any 2022, la UOC se situa en la 4a. posició.

"Les col·leccions de l'editorial relacionades amb l'àmbit de la comunicació tenen la vocació d'apostar clarament per la qualitat, ja sigui des d'una perspectiva científica (amb textos sotmesos amb rigor a la validació acadèmica, que se centren en els grans reptes contemporanis des de la comunicació entesa de manera àmplia) o des de la perspectiva de la divulgació de qualitat, com fem amb la col·lecció 'Filmografías Esenciales', que vol oferir una reflexió d'alta qualitat sobre cinema a un públic no necessàriament especialitzat."

Dr. Jordi Sánchez-Navarro, director de la col·lecció "Filmografías Esenciales"


"Editorial UOC sempre ha estat un referent en l'àmbit de la comunicació a Espanya. El rànquing actual reflecteix la seva iniciativa i el seu lideratge creixent en una trajectòria consolidada. Editorial UOC és una marca diferenciada i de prestigi per a l'àmbit de la comunicació. El fet de dirigir la col·lecció 'Comunicación 2030' en una editorial tan destacada com aquesta és un orgull i una gran responsabilitat. Acompanyada d'un equip de professionals excel·lents, sé que representa una aposta amb garanties de qualitat i credibilitat. Intentarem sumar i contribuir a fer que Editorial UOC continuï entre les millors."

Dra. Carmen Costa Sánchez, directora de la col·lecció "Comunicación 2030"


"Que l'Editorial UOC sigui reconeguda un any més com a referent de la literatura en diversos camps del coneixement és gràcies a totes aquelles persones que pensen, saben, redacten, dissenyen, produeixen, corregeixen, coordinen o decideixen sobre les publicacions, però, sobretot, és gràcies a totes les persones lectores fidels que confien, referencien, ressenyen, recomanen i donen vida a aquestes publicacions. Aquest és el tresor que reconeix aquest guardó. Moltes Felicitats!"

Dr. Joan Cuenca, director de la col·lecció "Dircom"


Educació

L'ascens en aquest àmbit de publicació també ha estat continuat: l'any 2014, Editorial UOC apareixia en el 68è. lloc del rànquing; el 2018 va ocupar el 33è., i ara ha ascendit fins al 25è.

"Des de les publicacions de l'editorial, volem contribuir encara més al coneixement en el camp de l'educació. Per això, hem creat una nova col·lecció, 'Educación Desatada', on es trobaran temes de sempre, els que són protagonistes en l'àmbit de l'educació, a més dels temes que donen forma a l'educació del futur, sense límits. La col·lecció ha de ser una referència oberta, actual i de confiança per als educadors, els pedagogs i els mestres del futur."

Dr. Albert Sangrà, director de la col·lecció "Educación Desatada"


"La col·lecció 'Pedagogías Contemporáneas' està orientada a difondre obres de caràcter interdisciplinari que tenen impacte en el pensament o en la pràctica pedagògica. Es prioritzen els treballs que presenten una aproximació crítica de les noves problemàtiques contemporànies o que cerquen respostes originals i innovadores a problemes socials de llarg recorregut. En definitiva, impulsem estudis crítics que intersequen amb el pensament pedagògic i amb l'acció socioeducativa."

Dra. Asun Pié, codirectora de la col·lecció "Manuales" de Pedagogías Contemporáneas


"La col·lecció 'Laboratorio de Educación Social' ha esdevingut una eina molt important d'aproximació a les pràctiques socioeducatives, fet que ha permès, alhora, que molts professionals s'hi acostin i vulguin, fins i tot, participar en la iniciativa. Segur que això s'acaba reflectint en els rànquings."

Dr. Segundo Moyano, codirector de la col·lecció "Laboratorio de Educación Social"



"Més enllà dels rànquings, el que ens mou per continuar impulsant la col·lecció 'Laboratorio de Educación Social' d'Editorial UOC és la voluntat de posar en circulació un coneixement vinculat a la professió, d'aportar eines de pensament i debat, de crear estructures per generar idees i de proposar lectures que proporcionin referències, orientacions teòriques i experiències pràctiques per a la millora de la pràctica professional en el camp social i educatiu."

Dr. Jordi Solé Blanch, codirector de la col·lecció "Laboratorio de Educación Social"


Biblioteconomia i documentació

En aquest àmbit, Editorial UOC se situa en el tercer lloc del rànquing del 2022, davant de la 8a. posició del 2018 i de la 12a. del 2014.

"'EPI - Profesional de la Información' és una col·lecció de llibrets curts, amb un enfocament directe i pràctic, pensada perquè siguin d'utilitat per als professionals de la informació i la comunicació digital, sense deixar de fomentar la reflexió sobre les tendències en continguts digitals i temàtiques afins. La col·lecció 'EPI Scholar' presenta les mateixes temàtiques i el mateix enfocament que 'EPI - Profesional de la Información', però té una visió més acadèmica i busca que els llibres siguin útils per als investigadors del sector."

Javier Guallar, director de la col·lecció EPI i EPI Scholar


SPI

És un sistema que dona informació i indicadors de les editorials acadèmiques. Els seus objectius són donar informació sobre aquestes editorials per facilitar l'avaluació de la seva activitat científica; fer estudis sobre l'edició acadèmica espanyola i recollir informació de segells petits, mitjans o grans, així com universitaris, comercials o institucionals, i reivindicar el valor del llibre com a forma de producció científica i la importància de la bibliodiversitat acadèmica i el multilingüisme en la comunicació científica.


"Els rànquings són instruments que complementen altres factors que les editorials han de tenir en compte en la seva visió a mitjà i a llarg termini, com ara la capacitat d'atreure bones propostes editorials, la satisfacció dels autors i autores que hi publiquen o les vendes que fan sostenible el projecte editorial. Amb tot, estem molt satisfets amb aquest bon posicionament, perquè el rànquing del CSIC respon a una metodologia essencialment qualitativa: és el professorat dels diversos àmbits de les humanitats i les ciències socials qui marca el nivell de reconeixement i prestigi de cada editorial"

Ciro Llueca, vicegerent de Recerca i Innovació, i director d'Editorial UOC