Notícies

El Dr. Joan Cuenca assumeix la direcció de la “Col·lecció DIRCOM”, d'Editorial UOC i l'Associació de Directius de Comunicació


El Dr. Joan Cuenca assumeix la direcció de la “Col·lecció DIRCOM”, d'Editorial UOC i l'Associació de Directius de Comunicació

20/02/2023

  • La doctora Kathy Matilla, després de fundar i dirigir amb èxit aquesta col·lecció de l'àmbit de la comunicació, passa el relleu al doctor Joan Cuenca-Fontbona.
  • El doctor Joan Cuenca-Fontbona assumeix el càrrec en substitució de la doctora Kathy Matilla, que des dels inicis ha estat la principal impulsora i una de les autores més prestigioses de l’editorial.

Dircom”, col·lecció de l’Editorial UOC i de l'Associació de Directius de Comunicació, Dircom, ha publicat, des de l'any 2011, 17 textos en castellà d'orientació acadèmico-investigadora i de pràctica professional en els tres àmbits de les ciències de la comunicació : periodisme, comunicació corporativa i relacions públiques. Referent al sector, va rebre el Segell de Qualitat en Edició Acadèmica (CEA-APQ) per qualitat científica i editorial (2018). Així mateix, la col·lecció cerca establir ponts de col·laboració en matèria de coneixement entre el col·lectiu professional i l'acadèmic-investigador.

La doctora Kathy Matilla, professora a la Universitat Ramon Llull, deixa la direcció acadèmica de la col·lecció Dircom, que ha exercit des de l'any de la seva fundació (2011) i fins avui. Matilla ha estat recentment reconeguda amb el Premi Aster a la Comunicació professional per la seva transmissió dels coneixements professionals al món acadèmic, la seva participació al món associatiu en moments com el de la creació de Dircom Catalunya, o FISEC-Fòrum Iberoamericà sobre Estratègies de Comunicació, i la seva activitat com a consultora. Gràcies al seu compromís, experiència, lideratge i coneixement de l'àmbit de la comunicació i de les relacions públiques, la col·lecció ha arribat al màxim nivell de qualitat. L'any 2018 va obtenir el segell CEA-APQ atorgat per l'Agència Nacional d'Avaluació de la Qualitat i Acreditació i la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tencologia (FECYT), que reconeix les millors pràctiques al sector de l'edició universitària espanyola i és promogut per la Unió d'Editorials Universitàries Espanyoles.


Aquesta col·lecció és un projecte col·lectiu, que va néixer en crear-se Dircom Catalunya. Vivíem un moment de gran creixement a la professió: els periodistes passaven a exercir a l''altre costat', dels mitjans passaven a departaments de comunicació d'empreses, institucions o de l'administració, a agències i consultores, i no comptaven amb una formació específica en comunicació que els acompanyés en aquest canvi. Vam fer un estudi entre els socis de Dircom i els associats demanaven publicacions i formació en nous temes d'interès a què s'enfrontaven. I és que només de manera intuïtiva, com s'estava fent, no se satisfan les necessitats del mercat".


Calia una col·lecció específica a l'àmbit de la comunicació, hem estat la primera, i em van encarregar la recerca d'una editorial universitària amb què arribar a un acord per publicar-la. De seguida ens vam entendre amb l'Editorial UOC i el 2011 vam signar el conveni de col·laboració editorial”.


Per Matilla, “el repte va ser trobar manuscrits que tinguessin rigor, però alhora amb un contingut actual i escrit de manera més lleugera que els llibres acadèmics” i malgrat tot reconeix que “hem aconseguit acadèmics que escrivissin bones obres però no professionals que escrivissin sobre les seves experiències perquè moltes vegades són confidencials”. Des del primer moment, es va voler donar legitimitat acadèmica a la col·lecció “i vam crear una cosa que no existia: els manuscrits passen una doble revisió cega a càrrec d'un comitè de persones expertes de prestigi format per doctors acreditats experts en diferents àmbits de la comunicació”. Mirant enrere, el que més valora d'aquesta experiència “són les persones amb qui he coincidit: des de la Junta de Dircom als autors que apostaven per una col·lecció nova gairebé a cegues, el comitè científic que ha actuat de manera desinteressada i per amor al coneixement, així com l'equip de la UOC, a qui hem trencat els esquemes però que han cuidat molt la col·lecció. Sento orgull en descobrir que en una professió com aquesta hi ha gent solidària, amb uns valors tan clars…”.


La doctora Matilla, que es jubila, ha donat el relleu a Joan Cuenca-Fontbona, doctor en Comunicació i professor i investigador de la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna, que en va ser un dels alumnes en la primera promoció d'aquesta mateixa facultat.


Cuenca, que defineix la doctora Matilla com la seva mentora, assumeix aquesta responsabilitat molt il·lusionat “perquè és la primera vegada que dirigeixo una col·lecció per a col·legues i companys del món de la comunicació. He desenvolupat la meva carrera en l'àmbit acadèmic i en la investigació, he escrit llibres i he publicat a revistes científiques, recorregut previ que sumarà a aquest repte que accepto. Fins i tot espero que la meva experiència com a consultor en comunicació estratègica deixi empremta. M'entusiasma parlar i acompanyar projectes personals d'autors en un àmbit professional en què cal literatura i qualitat”. Coincideix amb Matilla que “als periodistes, per convertir-se en directors de comunicació i passar d'un mitjà a un departament de comunicació, una agència o una consultora, els calen coneixements i eines que no han pogut adquirir abans. Per exemple, més enllà de saber cercar i tractar la informació cal saber proposar nous continguts que ja no tenen una finalitat exclusivament informativa, bregar amb les xarxes socials o saber gestionar una crisi”.


Per a Cuenca, la col·lecció Dircom “és una oportunitat per poder fer un gap analysis. Quines bretxes de coneixement hi ha entre els professionals? Gràcies a aquesta responsabilitat, podré parlar amb persones que saben moltíssim de comunicació en àmbits tan diferents com el món digital, les relacions institucionals o l'activisme corporatiu i detectar aquests gaps, moltes vegades deguts al món accelerat en què vivim, a les exigències de la societat oa les constants tendències que apareixen. L'editorial proposarà títols que absorbeixin aquestes bretxes”.


Per ell, el principal repte “és que els professionals detectin que la col·lecció descobreix aquests espais de coneixement teòric i pràctic, i la tinguin com a referent. Que a la col·lecció trobin respostes, teories de fàcil adaptació professional i tendències, però també metodologies i models eficients a aplicar. En definitiva, que la considerin útil”.


José Fernández-Álava, Director General de Dircom, destaca la importància de la Col·lecció Dircom al sector. “Des de Dircom, volem agrair a Kathy Matilla la seva dedicació i la seva feina per impulsar aquesta col·lecció, tan necessària al sector. També donem la benvinguda a Joan Cuenca, de qui estem convençuts que aportarà molt coneixement i criteri a partir de la seva extensa experiència professional i acadèmica. Per acabar, no podem deixar d'agrair a Editorial UOC la seva aposta per aquesta col·lecció acadèmica i professional”.