Notícies

Neix la col·lecció editorial Comunicació 2030, fruit de la col·laboració de la Càtedra Vegalsa-Eroski de la Universidade da Coruña i Editorial UOC


Neix la col·lecció editorial Comunicació 2030, fruit de la col·laboració de la Càtedra Vegalsa-Eroski de la Universidade da Coruña i Editorial UOC

08/02/2023

  • Sota la direcció de la doctora Carmen Costa, posa el focus a la contribució de la Comunicació als objectius de desenvolupament sostenible (ODS) de l'Agenda 2030 de Nacions Unides (ONU).
  • La presentació va tenir lloc el passat dijous 9 de febrer, al Rectorat de la Universidade da Coruña, i va comptar amb la presència del Rector d'UDC, Julio Abalde, i la vicerectora de Globalització i Cooperació de la UOC, Pastora Martínez.

La col·lecció Comunicació 2030, conformada per 17 títols cadascun dedicat a un Objectiu de Desenvolupament Sostenible, combina rigor científic i capacitat de divulgació en l'estudi de l'aportació de la Comunicació a la consecució dels ODS. El primer títol de la col·lecció serà El paper de la comunicació a l'ODS 5: cap a la igualtat de gèneres i l'empoderament femení, un llibre col·lectiu que reunirà les mirades d'experts d'Espanya i Llatinoamèrica, coordinat per la doctora Inmaculada Postigo Gómez, degana de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat de Màlaga.

“L'objectiu prcpal de la col·lecció és animar l'anàlisi i l'acció en relació amb els objectius de desenvolupament sostenible i el paper que juga la comunicació per aconseguir millores. El repte, per tant, estaria a promoure que la comunitat investigadora dediqui temps a reflexionar-hi i a realitzar propostes sobre cada tema integrant de l'Agenda 2030” explica la doctora en Comunicació Carmen Costa, directora de la nova col·lecció i de la Càtedra Vegalsa -Eroski UDC Compromís Social, Comunicació i Reputació corporativa. Costa, professora i investigadora de la Universidade Da Coruña, assegura que aquesta aporta una diferenciació clara respecte a altres col·leccions: “l'agrupació temàtica per objectius permetrà als lectors interessats trobar feines relacionades amb aquest àmbit d'especialització. Per exemple, si m'interessa l'àmbit de la salut, aniré al número especialitzat per conèixer com autors referencials reflexionen sobre el paper de la comunicació en relació amb l'ODS3”. Constarà de 17 títols i, segons la doctora Costa, “els continguts vindran marcats pels mateixos ODS i els seus objectius associats. Pretenem crear una Col·lecció col·laborativa, integradora i diversa, amb autors de diferents procedències, que proposarà temes importants i urgents per al conjunt de la societat, com ara la necessitat de frenar la gana, les desigualtats o el canvi climàtic” El rigor és molt important i , per això, se seguirà un procés de revisió per parells que garanteixi la qualitat científica i divulgativa de la Col·lecció. “Per això comptarem amb un Comitè d'experts de trajectòria acreditada. L'originalitat, la innovació o l'anàlisi seran qualitats, per tant, molt valorades a cadascun dels títols proposats i publicats” assegura.


El primer títol de la col·lecció, El paper de la comunicació a l'ODS 5: cap a la igualtat de gèneres i l'empoderament femení, serà un llibre col·lectiu que aplegarà les mirades d'experts d'Espanya i Llatinoamèrica. Estarà coordinat per Inmaculada Postigo Gómez, doctora en Comunicació i degana de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat de Màlaga. La doctora Postigo també és la Coordinadora de la Xarxa Iberoamericana de Recerca en Comunicació i Feminisme per a la Justícia Social (que agrupa més d'una trentena d'investigadores, de 18 universitats i 11 països) i responsable del grup de recerca Feminisme, Comunicació i Cooperació per a la Justícia Social. Dirigeix la secció de Gènere i Comunicació de l'AE-IC, Associació Espanyola de Recerca de la Comunicació.


Aquesta col·lecció manté oberta la recepció de manuscrits per a totes aquelles persones que vulguin proposar la publicació d'un llibre a la nova col·lecció.


Oportunitat

Per a la nova directora, la col·lecció “arriba en un moment molt oportú. Estem parlant de transició ecològica i digital, de nous models de consum i de relació amb els ecosistemes i després d'una pandèmia global, actualitzar el coneixement en relació amb l'Agenda, donar-li protagonisme i animar la creació d'aliances a través d'aquesta Col·lecció crec que serà la millor aportació al panorama editorial i social. El mercat editorial no s'ha de mantenir al marge de les necessitats i els reptes de la societat.”


En aquesta línia, Ciro Llueca, director d'Editorial UOC i vicegerent de Recerca i Innovació de la UOC, destaca que l'aliança dels tres agents (UDC, Càtedra Vegalsa-Eroski i UOC) demostra l'ambició de la nova iniciativa editorial que ve a cobrir un espai de coneixement emergent que ha estat poc explorat a l'ecosistema editorial acadèmic.” L'equip d'Editorial UOC, líder de les editorials universitàries a la disciplina de Comunicació (SPI 2022) a Espanya, “va tenir clar que era una aposta segura: la nova col·lecció combina una figura acadèmica de renom, la Doctora Carmen Costa, unes aliances institucionals sòlides i un enfocament de la Comunicació –la seva relació amb l'Agenda 2030– plenament coherent amb l'estratègia de la nostra universitat”.


La UOC i l'Agenda 2030

Just després de l'aprovació de l'Agenda 2030 a les Nacions Unides, a la UOC apostem per incorporar-la al nostre Pla Estratègic 2017-2020 i, per tant, a les nostres activitats. Ho vam fer perquè era una proposta global per abordar alguns dels reptes més importants que teníem al davant, i que vam continuar tenint. També perquè, per primer cop en una agenda política internacional, l'educació superior era reconeguda com a dret humà” explica Pastora Martínez, vicerectora de Globalització i Cooperació de la UOC.


Posar-la al pla estratègic només va ser el primer pas: transversalitzar una agenda tan complexa i rica necessita múltiples accions i iniciatives, a diferents nivells i des de diferents col·lectius. La nova col·lecció d'Editorial UOC n'és una” assegura la vicerectora Martínez qui afegeix que, “al llarg d'aquests anys, se n'han posat en marxa diverses, moltes orientades a la comunicació com aquesta col·lecció, ja que el que no s'explica no existeix. Altres iniciatives estan relacionades amb la docència, la investigació i la innovació. Un exemple destacable és la sistematització de la competència transversal de compromís ètic i global a tots els programes de la UOC. Una iniciativa que inclou un programa de formació per a l'equip docent, iniciada el 2019 i materialitzada pràcticament totalment”.


Acte de presentació

La Col·lecció Comunicació 2030, fruit de la col·laboració entre la Càtedra Vegalsa-Eroski UDC de Compromís Social, Comunicació i Reputació corporativa i l'Editorial UOC de la Universitat Oberta de Catalunya, es va presentar el passat 9 de febrer a la seu del Rectorat de la Universitat de La Corunya. Per part de la Universidade da Coruña, van assistir el rector Julio Abalde; el Vicerector de Política Científica, Investigació i Transferència, Salvador Naya Fernández, i la Vicerectora d'Internacionalització i Cooperació, Pilar García de la Torre. Així mateix, la directora de la Càtedra Vegalsa-Eroski de Compromís Social, Comunicació i Reputació corporativa, Carmen Costa Sánchez, que lidera aquest projecte, acompanyada per la directora de Sostenibilitat y Comunicació Corporativa de Vegalsa-Eroski, Gabriela González. Per part de la Universitat Oberta de Catalunya, van participar la vicerectora de Globalització i Cooperació, Pastora Martínez, i el, Ciro Llueca.


Desde l'esquerra: Mariló Candedo, Pilar García de la Torre, Julio Abalde, Gabriela González, Carmen Costa, Salvador Naya, Pastora Martínez i Ciro Llueca (Fotografia cedida per la UDC).



Editorial UOC

Editorial UOC publica manuals universitaris, llibres de divulgació i llibres d'assaig i de recerca amb gran presència temàtica de la comunicació. És la primera editorial universitària espanyola al rànquing de prestigi editorial SPI 2022 i manté viu un catàleg de 4.000 títols en format imprès i digital.